Przygotowanie do omawiania fragmentów „Pana Tadeusza”
CELE: Poznawcze: Znaczenie dla Polaków (w kraju i na emigracji) dzieła Mickiewicza Poznanie i wyjaśnienie znaczenia poszczególnych zwrotów w karcie tyt. „Pana Tadeusza” Wyjaśnienie pojęć: epos, epopeja
Kształcące: Kształcenie umiejętności rozpoznawania znanych utworów Mickiewicza Kształcenie umiejętności logicznego stosowania skojarzeń, łączenie fragmentów z tytułem wierszy (kl.4-6) Kształcenie umiejętności korzystania z różnego typu słowników
Wychowawcze: Właściwa postawa na lekcji Patriotyzm- tęsknota poety za ojczyzną
POMOCE: Plansze z ilustracjami do wierszy Mickiewicza, podręcznik, Słowniki i nagrania wierszy, karta tyt. Eposu, portret poety, J. Słowacki- listy do matki
Przebieg lekcji 1. Odczytanie zadania domowego (notatka do tekstu „Szlak Mickiewicza”). 2. Zapoznanie uczniów z biografią A. Mickiewicza- portret, słownik pisarzy, ilustracje: Maryli Wereszczakówny, Cecylii Szymanowskiej, okolic Wilna, młody Mickiewicz. 3. Przypomnienie wierszy Mickiewicza (nagrania płytowe, czytanie fragmentów) uczniowie zapisują tytuł na tablicy- „Powrót taty”, „Świtezianka”, „Przyjaciele”, „Dziady cz.II”. 4. Informacja o powstaniu poematu. Słowa autora po zakończeniu utworu „A więc skończyłem...”. Odczytanie słów Słowackiego o utworze Mickiewicza- Słowacki list do matki. 5. Wyjaśnienie pojęcia EPOPEJA (Słownik terminów literackich, Słownik języka polskiego, Encyklopedia. 6. Zapis na tablicy- wyjaśnienie pojęcia epopeja- zeszyt. 7. Zapoznanie z kartą tytułową utworu, wyjaśnienie wszystkich zapisów. 8. Podsumowanie - O kim mówiliśmy na lekcji? - Jakie znasz wiersze Mickiewicza? - W którym roku i gdzie wydano „Pana Tadeusza”? 9. Praca domowa- przeczytaj z podręcznika fragmenty „Pana Tadeusza”, księga II „Gospodarstwo”.
Konspekt opracowała mgr Ewa Wicher
Załącznik do lekcji:
List Mickiewicza do przyjaciela
Więc skończyłem wczora właśnie. Pieśni ogromnych dwanaście. Wiele mierności, wiele też dobrego. Będziesz czytał. Za parę tygodni druk zaczynam. Mnóstwo pracy w przepisywaniu. Co tam najlepsze, to obrazki z natury kreślone naszego kraju i naszych obyczajów domowych.
Słowacki o Panu Tadeuszu
Adam nowy poemat obudził we mnie wiele dźwięków przeszłości. Bardzo to piękny poemat, podobny do romansu Walter Scotta wierszem napisanego. Dom szlachcica maluje wybornie; heroina poematu, choć gęsi pasie, ma jakąś w sobie świeżość dawnych opisów, coś dziwnie zachwycającego prostotą. Wiele opisów miejsc, nieba, stawów, lasów jest mistrzowską ręką skreślonych. Natura cała żyje i czuje. Poemat raczej żartobliwy niż smutny, a jednak często z najweselszych na pozór miejsc smutek ujmuje człowieka. Jest to poemat zupełnie innego rodzaju niż wszystkie dotąd Adama utwory. Nade wszystko jest w tym poemacie opis łowca dmącego w róg myśliwski: Cudowny opis (...) i drugi opis Żyda grającego na cymbałach, także prześliczny. |